duminică, 7 august 2016

91 monede din argint, descoperite în Vrancea

Un pasionat de detecție metale, detectorist autorizat, a descoperit 91 de monede din argint pe un islaz din comuna Vânători, lângă Crângul Petrești, in apropierea casei sale. Monedele sunt foarte bine conservate, avand pe revers un cal aflat in miscare, iar pe avers chipul lui Zeus. Greutatea monedelor este de 10-13 grame fiecare.


Muzeul de Istorie din Focșani a catalogat monedele ca fiind drahme getice din tipul Dumbrăveni, care imitau monedele macedonene de tip tetradrahma ale lui Filip al II-lea, cu călărețul regal pe revers, încă o posibilă dovadă a utilizarii de către geto-daci a unui sistem propriu monetar.

Tezaurul monetar, care a fost predat către Muzeul de Istorie din Focșani la o zi dupa descoperire, nu a fost încă datat, însa reprezinta un tip comoara unicat in Vrancea. Unele monede vor fi expertizate de catre istoricii din Iasi, care deja au văzut fotografiile acestora. In cateva zile, arheologi din Vrancea împreuna cu detectoristul vor vizita locul descoperirii, pentru o posibilă includere a locației in Repertoriul Arheologic National, mai ales daca se va dovedi un sit geto-dacic, dar si pentru cerceta daca mai există si alte artefacte. Tezaurul monetar va fi expus ulterior la Muzeul de Istorie din Vrancea.

Ionel Sandu, un pasionat căutator de comori și istorie, a mai descoperit in trecut un topor medieval: "Am auzit un semnal mai puternic. Am săpat pe rotund pământul și l-am dat la o parte. Mai rămâsese pământ, dar am observat că strălucește ceva. Monezile erau așezate in straturi, mai sus și mai jos. Am căzut în genunchi, nu știam ce e cu mine. Era bucurie, era un tezaur. Am luat o monedă în mână și am văzut chipul lui Zeus", a povestit emoționat descoperitorul pentru televiziunea Prima Tv.


Arheologii au fost uimiți când au văzut acest tezaur monetar din argint de foarte mare puritate, atât de bine conservat și au recunoscut indirect valoarea unui astfel de hobby: "E fenomenal, e deosebit. Sper să avem parte de mai multe astfel de tezaure si să descoperim și noi, noi ca arheologi, astfel de tezaure" .

Descoperitorul a spus că nu s-a gandit niciodată să păstreze monedele si nici să le înstrăineze: "Sunt mulțumit că le-am predat și au ajuns acolo unde trebuie, la locul lor, la muzeu. Sper să mă mai întalnesc cu un astfel de noroc, mai ales dacă în viitor voi achiziționa un detector de metale mai bun".

Niciun comentariu despre subiectul „91 monede din argint, descoperite în Vrancea”:

Trimiteți un comentariu

  ☑ Am citit și accept Regulamentul comentariilor.